fredag 15 maj 2009

Tiden går fort

Det är skrämmande vad tiden rusar iväg,

men det är ännu skrämande att höra följande ord från en av mina yngsta söner, imorgon 8 år gammal:


- mamma, vad tiden går fort! Det är bara måndag och måndag!


Vart är vi på väg? Vad jag kan minnas tyckte man själv när man var så liten att det var låååångt till ngt, ett sommarlov var evighetslång,
att man själv idag tycker tvärsemot är väl en sak

men jag tror att när till och med så unga märker av hur tiden rusar iväg måste det vara ett tecken på att vi stressar för mycket i världen nu.

Jag tror också att någonstans måste det ta tvärstopp när vi matar i våra barn för mycket information på kortast möjliga tid.
Och varför 3 läxor varje dag i tre dagar till ett barn som bara går i klass 1? Många barn har långa dagar, upp tidigt , mellan kl 5-6 på morgonen till fritte sedan matande i 5-7 timmar i skolan och sedan kanske fritte igen till 17-18 på kvällen, resa hem klockan kanske hinner bli 18.30 innan man är hemma och familjen då ska umgås, äta kvällsmat, varva ner, prata om dagen, någon kanske tom har någon fritidsaktivitet
barnet/barnen är trötta efter en aktiv dag, föräldrarna är säkerligen också trötta
är det då rätt att man ska behöva klämma in läxläsning då också - många föräldrar har kanske både två och tre barn som vill ha hjälp med sina resp läxor - varför då tre olika läxor till yngre barn.
Mina två yngsta tycker inte alls att det är lika skojigt med läxa som jag mins att mina tre äldsta gjorde de gånger de fick läxa
och ändå
de tre äldsta har lärt sig både läsa och räkna, barn nr 3 kan till och med stoltsera med att ha full poäng i läsförståelse på nationella proven i 6:an, hennes frökan sa att hon hade en läsförståelse som låg på en klass 8:as nivå!!
Och det utan en förskräcklig massa läxa, men däremot har vi föregått med gott exempel att läsa mycket böcker efter tycke o smak, fyllt huset med allt från pekböcker till svåra tunga böcker.

Den ena 8-åringen blir stressad av att veta att han måste göra läxan den andra 8-åringen blir stressad av att ha det hängande över sig, det är en katastrof om den inte blir gjord
jag tycker det är så illa att så små barn ska behöva vara stressade över läxor,
det är så mycket annat som stressar dem här i livet!

Inga kommentarer: