lördag 23 juni 2012

Tomtgräns

Sedan vi flyttade in här har jag haft på känn att den ena gränsmarkeringen inte stämt. Dels har det inte varit ett riktigt gränsrör som brukligt utan ett smalare och grönt järnrör, dels så tyckte jag att gränsen gick närmare sommarstugan nedanför oss, och slutligen borde ju gränsen gå mer rakt i linje med en annan grannes åkerskant. Eftersom det var den ursprungliga stamfastigheten!!

Idag mätte jag först med ett tremeters måttband och kom som förväntat närmare sommarstugan. Att gränsen däremot mot stamfastigheten (långsidan om man säger så) och dess åker inte var korrekt hade jag däremot inte reflekterat över.

Senare under dagen fick vi hjälp av en god vän att mäta ut med laser och hittade slutligen till och med den riktiga gränsmarkeringen eller gränsröret, som visade sig vara betydligt längre ner än förväntat. Vi fick således en hel del mer tomtyta och gräsmatta.

En yta som i fem år körts av med traktor anlitad av stamfastighetens ägare. Dom har antagligen också trott att de haft mer mark och tyckt att våra trappstenar legat på deras mark - vilket visar sig inte är fallet. Inte ens mina bärbuskar, som jag trodde blivit satta på deras mark, istället står de flera meter in på vår tomt. Jag skulle gärna vilja flytta dem och det lilla äppelträdet som överlevt harangrepp. Men det är kanske ingen idé. Hallonbusken med gula hallon kanske går att flytta, den vart ju planterad nyligen. Förmodligen blir det några fler vinbärsbuskar och körsbärsträd. Men även hängsäljen Linnea vill ha.

Synd bara att vi inte visste detta när vi anlade landet och växthuset, förmodligen hade det då blivit en annan planering.

Men hur som helst jag är jätteglad över den nya "utökade" rättmätiga ytan, vilket även medförde att det inte blev lika trångt vid slänten.