torsdag 31 maj 2012

Ny häst vart hästar

Först tänkte jag lägga ner hela avelsverksamheten. Men stöttad av omgivningen så började jag titta efter ett nytt sto. Tanken var i början att jag skulle få tag på ett hyfsat billigt sto som kunde passa Razzeman. Hade dessutom någon konstig ide om att hon inte skulle vara i behov av att ridas. Jag tror att det var en spärr som slog till för att jag inte skulle bli för nära känslomässigt!
Hittade väl några annonser men det var väl ingen som var så där jätteintressant. Sparade några och ringde till och med och bestämde att vi skulle komma och titta på ett korsningssto.
Fick lite hjälp att leta och på vägen hamnade vi bland arabannonser utifrån mitt slumrande distansintresse. Han inte mer än andas att min dröm har varit att äga ett svart arabsto och så var det en annons där. Men jag misstänkte att ägaren i grunden inte var beredd att sälja sitt sto eftersom hon skrivit med att hon kunde tänka sig fodervärd eller medryttare.
En ny sökning och jag hittade ett tjusigt arabstuteri där jag såg en tjusig grå arab. Tyvärr visade det sig vara en valack. Men de hade några fina stoföl också till salu som jag mailade och frågade prisbild på.

I samma veva hittade jag ett tjusigt fyra årigt grått arabsto inom rimligt pris. Ringde och bestämde tid för besök. I samma veva fick jag svar från arabstuteriet. priset för stoet var lite för dyrt men jag fick ett trevligt erbjudande på att köpa två unghingstar. Det fanns fyra att välja mellan. två ettåringar och två tvååringar. Många funderingar och diskussioner....

under tiden åkte vi och tittade på stoet och jag vart blixtförälskad. Handpenning betalades på stående fot och tid för hämtning bestämdes.

Kunde dock inte släppa erbjudandet på unghingstarna. Övriga inblandade var med på noterna och handpenning lades på även dem, samtidigt ville vi gärna se dem.
Jag tyckte om den ena tvååringen på bild och en av de två ettåringarna  var grå. Men till slut föll ändå valet på båda ettåringarna eftersom jag gärna vill vara med och hantera så tidigt som möjligt när det är hästar - och speciellt unghingstar.

Vi var ner till stuteriet över en helg och fick en trevlig rundvandring och se de övriga få hästar som var kvar. Det tackar vi för :)
Slutbetalning lades och transport beställdes till några dagar senare.